torstai 25. elokuuta 2016

VIIME VUODEN TAVOITTEET

Lähes vuosi sitten julkaisin ensimmäisen postaukseni, ja se kertoi tavoitteistani. Minulla oli vuosi aikaa päästä niihin, tai olla pääsemättä. Nyt kun vuosi on kulunut, on aika katsoa miten onnistuin!



Ensimmäinen tavoitteeni oli päästä opiskelemaan lääketiedettä Ouluun. Siinä en onnistunut, mutta näin jälkeenpäin en ihmettele, eihän minulla ollut yhtään pohjaa lukion kemian tai fysiikan kursseista. Olen päässyt vuoden aikana mielettömästi eteenpäin, ja tätä vuotta varten olen kerännyt huomattavasti paremman pohjan jatkaa lukemista. Vuoden aikana on myös tullut opittua paljon itsestä, oppimistekniikoista ja ymmärtänyt mitä asioita kannattaa tehdä toisin. Eli vaikka tavoite ei toteutunutkaan, oon mahdottoman ilonen siitä mitä opin ja mitä tein valmiiksi tätä vuotta varten!




Toisena tavoitteena oli tehdä omia ennätyksiä liikunassa. Tätä tavoitetta en osannut määritellä tarkemmin, ehkä mietin kympin juoksemista, ehkä säännöllisen liikuntarytmin hakemista. Koen että tämän tavoitteen saavutin! Liikunnasta on tullut osa arkea, välillä tosin oli ja on huonompia kausia, mutta opin kuinka paljon liikunta ja liikkuminen vaikuttavat henkiseen olotilaan. Nyt se huonompi kausi kestää ehkä viikon, kun ennen se kesti jopa useita kuukausia. Enkä tarkoita että pitäisi joka päivä vetää joku salitreeni, vaan käydä ihan vain kävelyllä, se riittää. Varsinkin jos ennen ei ole tehnyt edes sitä.




Kolmantena oli tarkoitus oppia nauttimaan elämästä. Sen olen mielestäni myös saavuttanut! Ennen sanoin helposti ei kaikelle missä en kokenut olevani hyvä, tai mikä tuntui epävarmalta. Entä tänään? Tänään en sano ei niin helposti kuin ennen, vaan tartun haasteisiin. Asenteen muutoksen myötä olen aloittanut esimerkiksi crossailemaan E:n seurana (on muuten oivaa treeniä) ja kokeillut siis täysin uusia asioita! 

Neljäntenä tavoitteena oli muokata kehostani mieleiseni. Muokkaamisen sijaan, olen oppinut hyväksymään kehoni sellaisena kuin on, ja panostunut kehon hyvinvointiin. Huomasin että ulkonäkökeskeisellä treenaamisella ja miettimällä mitä haluan parantaa en päässyt eteenpäin, ja sain aikaiseksi vain huonon olon. Hyvinvoinnilla tarkoitan, etten halua tunkea kehooni kaikkea keinotekoista ja epäterveellistä, vaan syödä terveellisesti ja puhtaasti. Tätä olen noudattanut, satunnaisia herkkupäiviä lukuunottamatta. En enään osta suklaata kaupasta, teen ennemmin raakakakun (tai no okei, rakastan mutakakkua, joten toisinaan leivon sitä..:P). Tarkoitushan ei ole kieltää itseltään mitään, vaan pitää herkuttelut ja ruokavalio tasapainossa!

+1 tavoite oli käydä Lontoossa. En siellä käynyt, mutta se johtui puhtaasti rahan ja ajan puutteesta, josko tänä vuonna korjaisin tilanteen?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti